tisdag 23 juli 2013

Bin i grannens pool

Ojojoj, när det har hänt som mest har jag inte haft tid/ro att sätta mig och skriva. Jag tänker att jag skriver i efterhand i några inlägg framöver i stället.

Idag fick jag telefonsamtal från sambon på väg från jobbet. Han talade om att vi hade jobb att göra. "???!" Det visade sig att omkring 200 stycken av våra bin hade parkerat i grannens pool. De har ett poolskydd, som ligger på vattenytan, där det är perfekt för bina och sitta och dricka från kanten. Nu ville barnen bada. När jag kom hem hade de kastat ut bina och sambon stod och pustade rök på de kvarvarande.

Så vad göra? Sitt bästa för att erbjuda ett tillräckligt bra alternativ. Vi konstaterade snart att dammunderlag är svindyrt. I stället köpte vi presenningar på Jula, grävde upp en yta vid vår uppfart och la dit fem lager presenning och fyllde på med vatten. Längs kanten la vi cementblock, som vi hoppas att bina kan tänka sig att sitta på. Jag planterade dessutom ett par lavendelplantor precis bredvid. Nu är det bara att hålla tummarna för att damerna tycker att det här är ett bra val.

Katten var i alla fall nöjd med att få en stor vattenskål.


2 kommentarer:

  1. Oj dina bin lever verkligen lyxliv på landet med egen bi-pool! Våra får dricka ur regnvattenhinkar (eller dela vatten med fåren)... /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, vad gör man inte för de små rackarna! Grannarna alltså. ;o)

      Radera