måndag 5 augusti 2013

Jaaa! Och ett stick.

Dagens bigenomgång började med att jag inte hittade min ena handske. Jag improviserade i stället med en nitrilhandske med en trädgårdshandske över. Jag har varit orolig för hur det har gått med samhälle två och med avläggaren, då tvåan fått en ny drottning efter att de inte accepterade den första och vi misstänkte äggläggande arbetsbi i avläggaren, så idag var jag jag lite nervös inför genomgången.

Vi började med avläggaren. När vi kollade drottningburen upptäckte vi att jag glömt att ta bort den lilla plastpluppen framför utgången, vilket innebar att drottning med följebin var kvar där inne. Jag öppnade försiktigt en glipa i buren. Inget ilsket surr, däremot strömmade bina dit för att hälsa på sin nya drottning. Jag öppnade helt och hon blev överöst av välkomnande bin. Då hon krupit ut lyfte jag buren, men den luktade uppenbarligen gott av drottningferomoner, för bina ville inte släppa tagen om den. I stället för att försöka skaka av dem släppte jag försiktigt ner buren mellan två ramar. Vi la på ett spärrgaller över den undre lådan, där drottningen var, och ställde den andra lådan över. Klart.

Så till samhälle två. De fick en ny drottning för fyra dagar sedan, genom sammanslagning med den tidigare avläggaren. Lådan med drottningen stod överst, med tidningspapper mellan den och nästa låda. Vi hade redan sett att de släpat ut en del papper genom flustret. Vi hittade drottningen krypande på en ram nästan genast. Bina var lugna och snälla. Vi förberedde för invintring genom att flytta alla yngelramar samt drottning till understa lådan och honungsramar till de två övre. Sedan la vi spärrgaller över den undre lådan också här. Sa jag att de var snälla? Justering: de var lugna tills jag började plocka med dem med handen jag hållit i drottningburen med. Tyvärr var det samma hand som jag inte hade en riktig bihandske på. Jag luktade tydligen fortfarande av avläggarens drottning och det var inte populärt. Ett bi bestämde sig för att sticka mig i pekfingret. Handsken var dock tillräcklig tjock för att gadden inte skulle fastna och efter lite aloe vera gelly kändes det inte längre.

Om invintring:
På vintern sitter bina tätt, tätt i ett klot, med drottningen innerst, för att hålla värmen. När det är riktigt kallt flyttar sig klotet bara någon millimeter om dagen. Därför är det viktigt att allt foder finns samlat, så att bina inte svälter. Eftersom bina sätter sig högst upp har vi förberett genom att flytta upp honungsramar, som vi sedan kommer att slunga. Dessa får de sedan tillbaka tomma i en låda, som de då kommer att få fylla med vinterfoder. Den undre lådan kommer så småningom, när alla nya bin krupit ut, att bli tom och eventuellt fyllas med lite mer honung, som de troligen kommer att ha kvar till våren.

4 kommentarer:

  1. Det är jättekul att läsa din blogg!!! Får en målande bild hur du har det ;) Måste fråga, har du alltså 2 lådor vid invintringen? Den nedersta med "tomma honungsramar" o den övre lådan med nyslungade honungsramar med bifor/sockerlösning som bina har som mat, där de kryper upp. Antar att du inte har nåt spärrgaller mellan den nedre o övre förståss...!!Går det inte att bara invintra på en låda?

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillar bloggen! Jag har lågnormalramar och har fått till mig att de kan ha för lite plats för foder om en bara invintrar på en låda. De kan ju ha yngel kvar i den nedre när de får vinterfoder. I samband med att jag fodrar dem kommer jag att ta bort spärrgallret. Avläggaren kommer jag däremot troligen invintra på en låda, eftersom de inte hunnit bli så många.

    SvaraRadera
  3. Se bara till att få lådan med vinterklotet överst, annars kommer dom att få massa tomutrymme att värma upp ovanför dom och det går åt onödigt mycket foder på vintern med risk för svält som följd.

    Med vänlig hälsning Ronny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det ska jag göra. Men om den övre lådan har tomma utbyggda ramar när jag invintrar dem, så fyller de väl dem med foder och övervintrar i den lådan?

      Radera