tisdag 20 maj 2014

Kanske löser det sig

Efter min upptäckt att det varken fanns stift eller yngel i varken samhället eller i avläggaren rådfrågade jag förstås andra hjälpsamma biodlare. Nedan följer en sammanfattning av vad vi kom fram till.

I viselösa samhällen brukar ett eller flera arbetsbin börja lägga ägg. Eftersom dessa inte är befruktade blir det bara drönare av dem. Ett sådant samhälle kallas för "puckelsamhälle" beroende på att drönarceller är något större än vanliga celler och samhället därför blir fullt av "pucklar". Man brukar också kunna se tecken på äggläggande arbetsbin genom att äggen är lagda på sidan av cellerna, inte mitt i som drottningar gör. Detta borde ha hunnit hända i fall samhällena varit viselösa ända sedan den 22 april, då jag gjorde utökningen.

Jag kan se att bina drar in pollen. Det borde de inte göra ifall de inte förbereder för att mata yngel med detta.

Det tar 16 dagar för en drottning att utvecklas från stift till färdig drottning. Sedan tar det en vecka innan hon blir brunstig. Brunsten varar i tre veckor och under den tiden flyger hon ut på parningsflykt en eller två gånger. När jag räknade på detta kom jag fram till att om det fanns en ny drottning skulle hon ha två veckor kvar att para sig på. Efter parningen tar det cirka tre dagar innan hon börjar lägga ägg.

Jag blev erbjuden att få ramar med stift och yngel av en biodlare i närheten. Om det inte finns en drottning borde man då snabbt märka det genom att bina börjar bygga drottningceller. Finns det en drottning är det bra med nya arbetsbin, som hjälper till att mata henne och därmed få henne att komma igång med äggläggningen. Tyvärr passade inte våra tider så bra ihop, så efter jobbet sent i fredags (16/5) åkte jag och hämtade två ramar med stift, yngel och bin i princip färdiga att krypa ut. Jag var hemma först efter tio på kvällen och ramarna måste i direkt, eftersom ynglen inte skulle överleva natten annars. Mina stackars bin var inte glada när jag störde dem efter läggdags. De kunde ju inte veta att jag försökte rädda livet på dem.

Idag, fyra dagar senare, gick vi in och tittade. Vi började med avläggaren. På den tillsatta ramen fanns det fullt med drottningceller. Jag gissar på att de trots det inte varit viselösa hela tiden, utan att de tidigare dragit upp en drottning, som har förolyckats under parningsflykten. Nu får de alltså en ny chans. I samhället var det gott om pollen, en del av bina i den tillsatta ramen hade krupit ut och det fanns även både täckt och otäckt yngel i den. Det fanns ett par tomma drottningceller, men sådana bygger bin ibland, bara för säkerhets skull. Det fanns inga stift eller yngel någon annanstans och vi hittade ingen drottning. Finns det ingen borde dock de också ha byggt drottningceller. Idag är det även en fin och solig dag, passande för henne att ge sig ut och para sig.

Så... fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar