torsdag 15 maj 2014

Det här är verkligen inte bra!

Det har varit kallt och regnigt några veckor, så jag har inte velat störa bina. När det har varit solglimtar har dock både bina från samhället och från avläggaren varit ute och flugit. Idag tyckte jag att det var tillräckligt bra väder för att titta till dem. Skulle avläggaren ha dragit upp någon drottning? Skulle jag hitta drottningen i det gamla samhället den här gången?

Svar: Nej. Inga larver, inga stift, ingen synlig drottning. I något samhälle. Från rekordstart till...? De drottningceller jag satt in i avläggaren var borta. Min teori är att drottningen i första samhället faktiskt hade förolyckats under de få dagar som var från då jag såg henne till nästa gång jag var inne i samhället och de hade börjat dra upp drottningceller. Sedan drog de säkert upp en ny drottning, men på grund av det dåliga vädret klarade hon inte parningsflykten.

Så nu har jag två dödsdömda samhällen. Inget av dem har någonting att dra upp en ny drottning från. det är alldeles för tidigt för att kunna köpa en drottning från en odlare. Min enda chans är att köpa ramar med yngel och stift från någon annan odlare. Hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar