onsdag 15 maj 2013

Instant läppförstoring

Idag såg det ut att vara bättre fart på samhälle 1 och när jag räknade var det 23 bin, som levererade pollen på tre minuter. Inte en jätteökning, men ändå en ökning. Vi funderar på att se ifall vi kan plocka en yngelram från samhälle två och stärka dem med.

Sedan skulle jag räkna vid samhälle två. Jag satte mig på huk vid sidan av kupan, i höjd med flustet. Ok, jag satt lite väl nära, men det har jag gjort förut, utan problem. Jag satt helt stilla och bara räknade. Då kom en liten rackare och flög rakt på min läpp och stack mig. Jag reste mig sakta och gick därifrån, men bisurret fortsatte omkring mig.  Då sticket hade gjort mig tårögd såg jag inte var det var, utan hörde det bara bakom mig. En vän mötte upp mig och konstaterade att den hade trasslat in sig i min fläta och såg ut att fortsätta krypa in i den. Hon hjälpte mig i alla fall att få bort biet och jag kunde gå in på toaletten och peta bort gadden. Fort på med aloe vera-gelly och sen en påse is att kyla med.

Ungefär så här nära satt jag, fast vid det andra samhället:





Så, hur ska jag tänka nu? Var jag klantig och satt alldeles för nära och får skylla mig själv? Tycker dock att det rimmar illa med de som säger att man på våren ska kunna hantera bin utan rökpust och skyddskläder, vilket jag dock inte gör. Var det en olyckshändelse, ett bi som råkade krocka med mig och blev skrämt? Eller ger den friparade drottningen för ilskna bin och bör bytas ut?



Dagens duckface:

4 kommentarer:

  1. Då står det 1:1 i stickligan då. Det sägs att ett stick då och då motverkar reumatism.
    Hjälper det med aloe vera gelly? / Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aloe vera hjälper generellt vid hudirritation och insektsbett. Sen vet jag ju inte vad det hade blivit för skillnad om jag inte använde det, men det kändes i alla fall skönt och svalkande.

      Radera
  2. Jag har alltid dräkt på mig, på våren är det väldigt lugnt i samhället. När jag köpte mina bin 05, så satt alla i ansiktet på en gång. Under åren har jag bytt ut och odlat på lugna bin stor skillnad men har en bit kvar. Hade du ätit banan innan? Doften av banan är inte om tyckt.

    Lycka till, Ante

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen banan. Lutar lite åt att biet oturligt krockade med mig.

      Radera