torsdag 9 maj 2013

Nu är de här - och myrorna hälsar välkomna.

I går hämtade vi dem. En regnig och småkall kväll, helt perfekt. Vi köpte två samhällen, som blivit besiktigade dagen innan, i fortsättning kallar jag dem "Samhälle 1" och "Samhälle 2". Båda satt på en låda.

Samhälle 1
Drottning byttes förra sommaren, till en buckfastdrottning med stamtavla. Drottningen syntes till vid besiktningen. Samhället sitter i en trälåda med nio ramar. Ingen drönaram är ditsatt. Samhället är tämligen svagt och behöver inte någon extra låda än. När jag gick ut på förmiddagen idag och tittade på det blev jag först orolig, då ett enda bi satt på flustret. Lite senare såg jag fler bin, som flög ut och in, men fortfarande få. Vädret är dock fuktigt och svalt.

Samhälle 2
Detta samhälle har en friparad drottning, som bina själva dragit fram. Samhället är mycket starkt. Det satt på en låda och när vi lyfte på locket var det fullt av bin som kröp överst och hade ont om plats. De har ett frigolitlock och hade gjort stora hål i detta och kröp omkring där också. Uppmaningen från säljaren var att utvidga snarast. Jag tog henne på orden och gjorde detta så fort vi kom hem med dem. De sitter dock på en trälåda med frigolitisolering ovanpå. Då det var mörkt och småregnigt när vi kom hem ställde jag bara en ny låda (åtta utbyggda ramar och två med nya vaxväggar) ovanpå täckbrädorna och tryckte fast en skumgummiremsa i glipan. Bina kröp snabbt upp i den nya lådan. Samhället har en tredelad drönarram, insatt 1 maj.

Att göra:

Samhälle 1
Detta samhälle tänkte jag låta vara ifred några dagar, då det är så svagt. Sedan är planen att flytta över ramarna i en ny tioramars frigolitlåda och då också tillsätta en drönarram.

Samhälle 2
Här är det lite mer akut, både beroende på storleken och på min kanske något förhastade åtgärd i går kväll. Drottningen är som sagt friparad, men eftersom hon verka fungera så bra tänker jag behålla henne tills vidare. Idag ska vi flytta ramarna i den gamla lådan till en ny, så att kupan blir mer enhetlig och tät. Samtidigt ska vi skära bort första delen ur drönarramen och flytta den till den övre lådan. Jag hade även tänkt byta lock, då det nuvarande är sönderätet. Jag hade beställt ett från Töreboda, men då jag idag gick igenom sakerna visade det sig att det saknades, så jag måste ringa dem senare.

Det första jag märkte när jag tittade på dem idag var att bänken de står på var alldeles full av myror. De hade uppenbarligen hittat ett riktigt sockerkalas! Jag tänkte lösa detta med att sätta burkar med vatten under bänkens fötter, men det visade sig att jag inte har några tillräckligt stora kärl hemma. Detta måste införskaffas. När jag åker och handlar senare idag tänkte jag fråga efter sådana plastlådor, som lösgodis levereras i.

Så, då är det väl bara att sätta igång!

Bänk med myror:


2 kommentarer:

  1. Jag tror du kan vänta några veckor med drönarramen i sh 1. De låter inte tillräckligt starka för att bygga ut den ännu.

    SvaraRadera